Tunnel van Cointe te Luik

SPIE Belgium heeft het onderhoudscontract voor alle elektromechanische uitrustingen van de snelwegverbinding E40 – E25, meer bekend onder de naam “tunnel van Cointe”, opnieuw in de wacht gesleept.

SPIE Belgium is er aanwezig met tal van technieken zoals dynamische bewegwijzering, het optellen van voertuigen, telemetrie, radio remissie, het op afstand bedienen van de publieke verlichting, CCTV dat alles wat met veiligheidscamera’s te maken heeft en het MAN netwerk..

In totaal worden zo’n 12,5 Km snelweg 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bewaakt. Dankzij de camera’s kan de werknemer van dienst allerlei problemen zien. Hij wordt geholpen door het SAI systeem dat, dankzij verschillende algoritmes, ongelukken of stops opvangt en een alarm uitzendt. Nadien kan de controleur naargelang de ernst van het probleem op de gepaste manier reageren en een scenario uitsturen dat, bijvoorbeeld, de dynamische signalisatieborden aanpast om een rijstrook af te sluiten of de tunnel zelf af te sluiten. Omdat alles van op afstand te controleren valt, krijgt SPIE Belgium altijd een terugkeer van informatie in geval van technisch probleem (gebroken lamp, signalisatiebord niet niet meer werkt).

Bovenaan pagina