Keer terug naar de lijst

Nieuws

SPIE rust trams en traject Kusttram uit met verkeersbeïnvloedingssysteem

Image: 
Short Descrption: 
SPIE Belgium staat in voor de uitrusting met het verkeersbeïnvloedingssyteem KAR (Korte Afstands Radio) van de trams en kruispunten van de Kusttram. Voor SPIE Belgium een nieuwe belangrijke realisatie in een jarenlang partnership met De Lijn.

 

Alles is gestart in 2007 met het uitrusten van 1 tram en 5 kruispunten van het Kusttramstraject, om de verkeerslichten van deze kruispunten te beïnvloeden met KAR. Nadat dit project zeer positief werd geëvalueerd, werd in 2009 beslist om nog 9 bijkomende trams en 14 kruispunten met dit systeem uit te rusten. Vanaf 2010 werden in totaal 60 voertuigen en 53 kruispunten op het traject De Panne - Knokke voorzien van het KAR-systeem. In de loop van 2013 zullen de 5 laatste kruispunten uitgerust worden.

SPIE Belgium deed voor dit project beroep op de expertise van de collega's van SPIE Frankrijk , dat al in 5 grote steden dit systeem introduceerde. In dit Belgische project ontfermden de experts van SPIE Frankrijk zich over de apparatuur in de voertuigen, terwijl de specialisten van SPIE Belgium de verkeersregelaars op de kruispunten voor hun rekening namen.

Dit partnership heeft overigens een tweede proefproject in de wacht gesleept in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer, met name het traject Leuven - Brussel. Daarvoor moeten de bussen van De Lijn en de kruispunten in het Vlaams Gewest moeten uitgerust met het KARsysteem. Maar dit houdt ook in dat de bussen van de MIVB (die ook op dit traject rijden) met het systeem kunnen communiceren, en dat de bussen van de Lijn compatibel zijn met de kruispunten in het Brussels Gewest.

SPIE Belgium heeft een jarenlange traditie met verkeerslichtenbeïnvloeding voor De Lijn. Het bedrijf zorgde door de jaren heen al voor uitrusting met een systeem gebaseerd op selectieve lussen voor lichtenbeïnvloeding van de voertuigen van De lijn en meer dan 1000 kruispunten in Vlaanderen. Het zijn deze lussen die, gezien hun hoge plaatsings- en onderhoudskost, geleidelijk vervangen worden door het KAR-systeem.

Bovenaan pagina