Keer terug naar de lijst

Nieuws

SPIE ontwikkelt expertise in laadpalen en elektrische fietsen

Short Descrption: 
De mobiliteit van morgen zal anders georganiseerd zijn. Dankzij de combinatie van privévervoer, openbaar vervoer en gedeelde voertuigen kan iedereen de eigen verplaatsingen optimaal en efficiënt plannen. De Belgische tak van de internationale multitechnische SPIE-groep ontwikkelde nu een model gebruiksvriendelijke laadpalen en bijhorende elektrische fietsen dat een essentiële schakel wordt in het toekomstige mobiliteitspatroon.

Het model dat SPIE ontwikkelde, is gericht op maximaal gebruiksgemak. De fietsen zijn zo geconcipieerd dat motor en batterijen zich onderaan bevinden en dus een maximaal rijcomfort bieden. Bij het 'docken' wordt de fiets tegelijk geladen.

Op deze fietsen kan de gebruiker zelf het 'assistentieniveau' instellen, zodat hij zelf bepaalt om zich meer of minder in te spannen. De maximumsnelheid is om veiligheidsredenen begrensd op 25 km/u. De lition-ion-batterij heeft een autonomie van 6 à 7 uur. Ze weer helemaal opladen duurt 4 uur.

Omdat alle kabels in het frame werden verwerkt en de motor en de batterij in de omkasting rond de ketting werden ingebouwd, is de fiets vandalisme-bestendig. Er werd ook een gps ingebouwd, zodat de beheerder steeds van op afstand kan zien waar de fiets zich bevindt.

SPIE sloot voor dit project een joint venture met een Zwitserse fietsenleverancier, Vélobility, die al ruime expertise heeft inzake elektrische fietsen. Deze revolutionaire fietsen worden onder meer in Mainz gebruikt en zullen weldra ook in het Belgische straatbeeld opduiken. Omdat de motor zich direct op de as bevindt heeft enkele belangrijke voordelen: directe aandrijving op de as, een laag zwaartepunt van de fiets en dus een beter uitgebalanceerd geheel, het laat een compacte opstelling toe van andere functionele elementen zoals de torque sensor of de motor controller, het reduceert het aantal nodige kabels en dus het risico op defecten.

Het 'uitgiftestation' werd door SPIE zodanig ontwikkeld dat wie een fiets wil huren, dat op verschillende manieren kan doen: hij kan met cash betalen, met een debet- of een creditcard, hij kan een abonnement of een voorafbetaalde kaart nemen, etc. Het is de 'aanbieder' die uiteindelijk zal beslissen welke klantvriendelijke mogelijkheden hij aan die eindgebruiker wil aanbieden.

Johan Dekempe, ceo van SPIE Belgium benadrukt het belang van dit project: "SPIE ontwikkelde dit volledige pakket (fietsen, docking, uitgiftestation) vanuit hun expertise in dit domein. Hiermee levert SPIE een essentiële schakel in de mobiliteitsketting van morgen. Vanaf september bieden we aan havens, steden en gemeenten, industriezones etc. de mogelijkheid om dit pakket aan te kopen. Met onze expertise werken we trouwens ook mee aan het Olympus-project van de Vlaamse Overheid."

Dat Olympus-project is een van de vijf platformen in de zgn. Proeftuin Elektrische Voertuigen. Gesteund door de Vlaamse Overheid en het IWT (agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techniek) wordt hier in verschillende werkgroepen gewerkt aan het in real life testen van en het in Vlaanderen implementeren van elektrische voertuigen. SPIE zit in de werkgroep van het Olympus-project waar wordt bekeken welke rol elektrische voertuigen in de mobiliteitsketting kunnen spelen.

Bovenaan pagina